Inom Palliativt kunskapscentrum har vi valt att planera för ett stärkt lärande med stöd av en pedagogisk teori.
Vetenskaplig förankring
PKC:s utbud baseras på aktuell forskning och beprövad erfarenhet.
1. Forskning och beprövad erfarenhet
Innebär att PKC:s utbildningar och aktiviteter bygger på den senaste vetenskapliga kunskapen samt praktisk erfarenhet.
Det betyder att undervisningen använder aktuell forskning för att säkerställa att innehållet är evidensbaserat och relevant, samtidigt som den tar tillvara på yrkesverksamma och deltagares egna erfarenheter för att skapa en meningsfull och tillämpbar lärandemiljö.
Pedagogisk grund
Ett pedagogiskt förhållningssätt genomsyrar alla aktiviteter.
2. Pedagogisk grund - Skillnad pedagogik och didaktik?
Skillnaden mellan pedagogik och didaktik är att pedagogik är det bredare ämnet som handlar om utbildning, lärande och undervisning i allmänhet, medan didaktik är en undergren som fokuserar på hur man planerar, genomför och utvärderar undervisning inom ett specifikt ämne eller kontext.
Pedagogik:
Studerar hela utbildningsprocessen, inklusive teorier om lärande, motivation, sociala aspekter av utbildning samt olika pedagogiska metoder.
Är ett bredare akademiskt område som omfattar både teori och praktik för att förstå och förbättra undervisning och lärande i olika sammanhang, från förskola till vuxenutbildning.
Didaktik:
Är en del av pedagogiken som koncentrerar sig på innehållet i undervisningen och hur detta bäst kan förmedlas.
Handlar om att utveckla, planera och anpassa undervisning för att främja lärande inom ett specifikt ämne eller område.
Kan ses som "konsten och vetenskapen" att undervisa inom ett visst ämne, inklusive val av metoder, material och bedömningsformer.
Sammanfattningsvis kan man säga att pedagogik är det övergripande ramverket för utbildning, medan didaktik handlar om de konkreta metoder och strategier för att undervisa inom ett visst område.
Behov- och målstyrning
Målgruppens behov och lärandemål styr aktiviteternas form och innehåll.
3. Behov- och målstyrning
Behov:
Behov syftar på de krav, önskemål eller brister som finns hos deltagare, organisationer eller samhället i stort. Det handlar om att identifiera vad som behövs för att kunna stödja deltagare att utvecklas i sin yrken och organisationer att arbeta i enlighet med evidens och gällande riktlinjer. Behov kan vara av kunskap, färdigheter, stöd eller resurser.
Målstyrning:
Målstyrning innebär att man styr och organiserar utbildningen utifrån uppsatta mål. Det handlar om att tydligt definiera vad man vill uppnå med utbildningen, exempelvis förbättrade kunskaper, färdigheter eller attityder, och därefter planera och genomföra aktiviteter för att nå dessa mål.
Målstyrning hjälper till att fokusera insatser, mäta framsteg och utvärdera resultat.
Deltagarcentrering
Alla deltar aktivt och påverkar sin egen lärprocess för att möjliggöra ett djupinriktat- och livslångt lärande.
4. Deltagarcentrering
Det är en utbildningsmetod som använder gruppen som stöd för lärande. En interaktiv process som tränar bl.a. två viktiga förmågor: kritiskt tänkande och beslutsfattande.
Med det följer perspektivet deltagarcentrerat – det vill säga fokus på de som ska lära - för att skapa bästa förutsättningar för ett djupinriktat lärande.
Utbildarens uppgift blir då att skapa förutsättningar för en trygg lärandemiljö, där deltagarna genom olika läraktiviteter bygger ny förståelse för det aktuella ämnet och för de kunskaper och färdigheter som krävs i sammanhanget. Perspektivet påverkar därmed design och genomförande av kompetensinsatser där fokus flyttas från att sända information till att bearbeta den och där deltagarcentrerade läraktiviteter möjliggör det.
Deltagarcentrering – Vad är djupinriktat lärande?
Djupinriktat lärande är en pedagogisk metod och ett tillvägagångssätt som fokuserar på att deltagare inte bara ska kunna memorera fakta, utan också förstå koncept, koppla samman kunskap och utveckla kritiskt tänkande. Det innebär att deltagare engageras i att analysera, syntetisera och tillämpa information på djupare nivåer snarare än att bara repetera ytliga fakta.
Målet med djupinriktat lärande är att främja långsiktig förståelse och förmåga att använda kunskapen i olika sammanhang, vilket ofta resulterar i ett mer meningsfullt och hållbart lärande. Det kan exempelvis innefatta diskussioner, problemlösning, projektbaserat lärande och andra metoder som stimulerar reflektion och analys.
Deltagarcentrering – Vad är livslångt lärande?
Livslångt lärande betonar att lärande är en ständig process som sträcker sig över hela livet.
Genom att erbjuda flexibla och anpassade former av utbildning möjliggör PKC för deltagare att fortsätta utvecklas i yrkeslivet.
PKC:s utbud av kurser, utbildningar och aktiviteter främjar professionell tillväxt och anpassning till förändrade krav inom olika yrkesområden.
En lärande kultur som värdesätter nyfikenhet, självständigt tänkande och kritiskt ifrågasättande inspirerar deltagare att utforska nya ämnen och färdigheter.
Tillgång till nätverk underlättar fortsatt utveckling även efter avslutade utbildningar/utbildningstillfällen.
Metoder för självreflektion, målsättning och självorganiserat lärande främjar deltagarna att ta ansvar för sin egen personliga och professionella utveckling genom hela livet.
Gemensamt ansvar
Delat ansvar i skapandet av en trygg lärandemiljö som främjar utveckling.
5. Gemensamt ansvar
Gemensamt ansvar betyder att alla i en grupp delar ansvaret för att uppnå ett gemensamt mål.
Det innebär att varje person bidrar med sina insatser och att man tillsammans tar ansvar för att skapa en trygg, inkluderande och produktiv lärmiljö.
Det handlar om att inte bara vara ansvarig för sina egna handlingar, utan också att stötta och hjälpa varandra för att gruppen ska lyckas. På så sätt lär deltagarna att samarbeta, visa hänsyn och förstå att deras handlingar påverkar hela gruppen.