Deltagarcentrering

Alla deltar aktivt och påverkar sin egen lärprocess för att möjliggöra ett djupinriktat- och livslångt lärande.

4. Deltagarcentrering

  • Det är en utbildningsmetod som använder gruppen som stöd för lärande. En interaktiv process som tränar bl.a. två viktiga förmågor: kritiskt tänkande och beslutsfattande.
  • Med det följer perspektivet deltagarcentrerat – det vill säga fokus på de som ska lära - för att skapa bästa förutsättningar för ett djupinriktat lärande.
  • Utbildarens uppgift blir då att skapa förutsättningar för en trygg lärandemiljö, där deltagarna genom olika läraktiviteter bygger ny förståelse för det aktuella ämnet och för de kunskaper och färdigheter som krävs i sammanhanget. Perspektivet påverkar därmed design och genomförande av kompetensinsatser där fokus flyttas från att sända information till att bearbeta den och där deltagarcentrerade läraktiviteter möjliggör det.

Deltagarcentrering – Vad är djupinriktat lärande?

  • Djupinriktat lärande är en pedagogisk metod och ett tillvägagångssätt som fokuserar på att deltagare inte bara ska kunna memorera fakta, utan också förstå koncept, koppla samman kunskap och utveckla kritiskt tänkande. Det innebär att deltagare engageras i att analysera, syntetisera och tillämpa information på djupare nivåer snarare än att bara repetera ytliga fakta.
  • Målet med djupinriktat lärande är att främja långsiktig förståelse och förmåga att använda kunskapen i olika sammanhang, vilket ofta resulterar i ett mer meningsfullt och hållbart lärande. Det kan exempelvis innefatta diskussioner, problemlösning, projektbaserat lärande och andra metoder som stimulerar reflektion och analys.

Deltagarcentrering – Vad är livslångt lärande?

  • Livslångt lärande betonar att lärande är en ständig process som sträcker sig över hela livet.
  • Genom att erbjuda flexibla och anpassade former av utbildning möjliggör PKC för deltagare att fortsätta utvecklas i yrkeslivet.
  • PKC:s utbud av kurser, utbildningar och aktiviteter främjar professionell tillväxt och anpassning till förändrade krav inom olika yrkesområden.
  • En lärande kultur som värdesätter nyfikenhet, självständigt tänkande och kritiskt ifrågasättande inspirerar deltagare att utforska nya ämnen och färdigheter.
  • Tillgång till nätverk underlättar fortsatt utveckling även efter avslutade utbildningar/utbildningstillfällen.
  • Metoder för självreflektion, målsättning och självorganiserat lärande främjar deltagarna att ta ansvar för sin egen personliga och professionella utveckling genom hela livet.