Smärta hos äldre och vid demens

Webbutbildningen "Smärta hos äldre och vid demens" vänder sig till dig som arbetar nära den äldre multisjuka personen med smärtproblematik men som också har en demenssjukdom.

En kort film om PKC:s sex nya webbutbildningar mot Säbo, hösten 2023.

Utbildningen är en sex nya webbutbildningar från PKC hösten 2023 som riktar sig till yrkesgrupper inom kommunal vård och omsorg som arbetar med äldre personer i palliativ fas.

Smärta är ett vanligt symtom i livets slutskede. Det mesta som skrivits om smärta och smärtlindring i palliativ vård handlar om cancerrelaterad smärta, och en del går att tillämpa även på smärtproblem hos äldre-äldre.

Det finns emellertid flera aspekter som utmärker boenden på SÄBO: de flesta har muskel- och ledvärk, många är multisjuka och en del har samtidig demens. Dessutom är smärtupplevelsen förändrad och biverkningsrisken större. Utbildningen ger råd i dessa frågor.