Hur möter vi döden inom LSS – får alla möjlighet att förstå och sörja?

• 2024-03-27

• 9 - 16

• Sabbatbergsvägen 15

En kostnadsfri workshop om samtal rörande existentiella frågor med personer med intellektuell funktionsnedsättning. Utbildningen ges i samarbete med Forum Carpe.

Obs! För att kunna arbeta vidare med kunskaperna från den här workshopen på hemmaplan rekommenderar vi att både chefer och medarbetare från samma arbetsplats deltar.

Får personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF) möjlighet att prata om existentiella frågor? Hur skapar vi utrymme att prata om ”svåra besked”, sjukdom, död och sorg så att personer med IF förstår och får bearbeta utifrån sina förutsättningar?

Var med och delta i en workshop för att lära mer om de här viktiga frågorna.

• Hur kan vi anpassa vår kommunikation så det blir begripligt?
  • Hur skapar vi möjlighet för personer med IF att uttrycka sig och att få sörja?

Innehåll

• Vad finns det för hinder som gör det svårt att prata om oförutsedda händelser? Hur kan vi hjälpas åt så att personer med IF också får kommunicera om förlust, död och sorg?

• Exempel från verksamhet – Medarbetare och chef delar med sig av egna erfarenheter kring att prata om svåra saker och döden, hur man kan hantera såväl egna känslor i arbetsgruppen som hos personer på en gruppbostad.

Upplägg

• Workshopen utgår professor Irene Tuffrey-Wijnes forskning om intellektuell funktionsnedsättning och palliativ vård vid Kingston University London. Irene har arbetat med personer med IF under många år kring bland annat frågor om döden.
  • Under workshopen kommer vi se valda delar ur webinarier arrangerade av Irene på enkel engelska och reflektera tillsammans.
  • Exempel från verkligheten, vad gjorde man för erfarenheter och lärdomar.
  • Tips på alternativ kompletterande kommunikation (AKK)
  • Gemensam dialog och reflektion

Workshopledare

Ingeli Simmross och Kerstin Witalis, sjuksköterskor och vårdutvecklingsledare vid Palliativt kunskapscentrum i Stockholm, och Mia Grauers från Forum Carpes samordningsgrupp.

Monica Rylander, verksamhetschef från Olivia omsorg

27 mars 2024, kl. 09.00–16.00