Symtomkontroll och teamarbete

• 2024-11-07

• 8.30 - 16

• Josabethsalen, Sabbatsbergs sjukhus, Olivecronas väg 5

En fysisk heldagsutbildning för legitimerad personal inom kommunal hälso- och sjukvård.

Välkommen till en utbildning som ger möjlighet till utbyte med andra och konkreta idéer för hur man kan jobba på den egna arbetsplatsen!

Dagen kommer bland annat att bjuda på fördjupning inom fyra områden; bedömning av palliativt vårdbehov, symtomkontroll, samtal i den palliativa vården samt vård i livets slut. Utbildningen fokuserar på teamarbete utifrån tidigt och sent palliativt skede.

Du kan göra utbildningen enskilt eller tillsammans med andra från din verksamhet.

Förberedelse för deltagande:

• Beskriv ett patientfall där du upplevt problem i ditt arbete med att uppnå bra palliativ vård, där man hade kunnat jobba på ett annat/bättre sätt. Kanske en återkommande situation på arbetsplatsen
  • Ett patientfall per deltagare, max ½ A4
  • Skriv ut och tag med till kursdagen.

Torsdag 7 november 2024, kl. 08.30–16.00

OBS: Utbildningen anordnas även den 11 september 2024.

Josabethsalen, Sabbatsbergs sjukhus, Olivecronas väg 5

Lärandemål

Efter avslutad utbildning förväntas du kunna:

• Känna till olika verktyg som ger vägledning i att identifiera palliativa vårdbehov
  • Beskriva och reflektera över värdet av ett strukturerat arbetssätt i palliativ vård
  • Tillämpa ett teambaserat arbetssätt för att möta palliativa vårdbehov
  • Välja individanpassade verktyg för att nå uppsatta mål med symtomlindring
  • Känna till och tillämpa aktuella kunskapskällor i palliativ vård.

Legitimerad personal som arbetar på vård- och omsorgs-boende eller gruppboenden inom LSS och socialpsykiatri, samt läkare med ansvar för dessa verksamheter. Utbildningen erbjuds medarbetare/verksamheter som arbetar på uppdrag av kommuner anslutna till PKC.

Lilian Fransson och Kerstin Witalis, sjuksköterskor, vårdutvecklingsledare PKC

Kostnadsfritt för målgrupp enligt ovan.

Via formuläret nedan, senast 5 november 2024.

Anmälningsformulär

Arbetar på uppdrag av*